Meditation - hitta ditt inre lugn och upptäck magin i nuet 

Jag kan verkligen uppleva en stark fascination när jag ser barn leka. De är så fria, fria från allt ont och alla förväntningar på en. De lever fullt ut i nuet, har ett öppet sinne och en fantastisk fantasiförmåga. Jag ser barn som en inspiration för oss vuxna, vi har så mycket att lära oss ifrån dem. Fast sanningen är ju att vi en gång själva har varit ett barn, vi har minnen därifrån och kan ta oss tillbaka till detta fria och öppna förhållningssätt till livet om vi vill. För varför måste vi egentligen sluta att leka? Ska inte vi som vuxna också få uppleva lycka och frihet? Eller är vårt öde att få uppleva fragment av detta som små, men så småningom när vi bli äldre så blir det borttaget ifrån oss?

Självklart så är det inte så här livet är menat att vara. Däremot så har samhället och alla dess normer lurat i oss att det ska vara så här. Många av oss försöker till varje pris att leva utefter det som vi förväntas att göra. Som vuxen propagerar man för sina barn när de börjar bli äldre hur det är dags att ta ansvar och att livet minsann inte alltid kan vara så där kul. Det ligger en viss sanning i att vi behöver bli självständiga individer som tar eget ansvar, men inte att vi måste leva ett liv där vår kreativitet och inre önskningar undertrycks. Meditation handlar till stor del om att hitta den magiska kraften som ligger i att vara i nuet, och där finns det inga problem och måsten. Där finner du så småningom den fullständiga harmoni och lycka som jag tror många av oss söker efter. Meditation handlar dock om så mycket mer än att hitta lugnet i oss själva, det rör sig egentligen om en total förändring av ditt liv om du gör det regelbundet. Du kan göra det till en livsstil, något som du har med dig i ditt vardagliga liv. Men för många kan det kännas som en sund start att meditera endast några minuter per dag, beroende på vad som känns rimligt och bra för en själv. Jag tror personligen mycket på att börja med småsteg, för annars kan det kännas för överväldigande och man riskerar att snabbt tappa lusten. Detta gäller egentligen det mesta i vårt liv, när vi har bestämt oss för något så kan vi lätt bli för ivriga och sätta lite för höga mål som kan vara svåruppnåeliga. 

När jag talar om att ha med meditationen i ditt vardagliga liv så syftar jag på att leva utefter meditationens levnadsord; Att vara fullständigt närvarande i den stund du befinner dig i och totalt medveten och hängiven till det du gör, eller inte gör. Det handlar även om att känna en acceptans till hur ditt liv ser ut. Mindfulness är en form av meditation som innefattar att du använder dina sinnen fullt ut, det kan vara att du är uppmärksam på alla färger som du ser runtomkring dig eller andas in den friska luften i skogen, att du lyssnar till fåglarnas kvitter eller känner sanden emot dina fötter. Men du behöver inte növändigtvis befinna dig ute i naturen, du kan använda dig av detta när du utför dina vardagsrutiner. Det kan vara när du lagar mat, tar en dusch eller egentligen vilken syssla som helst. Men själva tanken är fullständig medvetenhet, så principen är inte svår överhuvudtaget men det kan ändå vara svårt att utföra då vi oftast är så vana vid att vara totalt omedvetna och helt fast i våra tankar som bygger upp en illusion om livet. Men allting handlar om övning och att bryta mönster. Egentligen är det ju vår vana av att våra egna fångar i vårt huvud som är galenskap, snarare än att vara närvarande i det som vi kallar nuet. 

Om du vill börja meditera så är mitt tips att inte krångla till det för dig, för det är egenligen utmaning nog som det är. För många av oss så känns det nästintill omöjligt att stanna upp då vi är så vana vid att vara sysselsatta varje sekund av dagen, så tanken på att bara sitta ner och göra absolut ingenting kan vara totalt främmande men även skrämmande för en del. Mänskligheten idag är drabbade av en rastlöshet som har uppstått av vanan av en konstant stimulering och aktivitet, det är som att vi flyr ifrån oss själva allt vi kan, allt för att slippa möta oss själva och det som kan finnas att upptäcka inom oss. Det är kanske därför många inte vågar att testa på meditation, det finns en rädsla för det okända. Ovissheten om vilka känslor som kan dyka upp. Det vi inte känner till tenderar att göra oss livrädda, för det innebär att vi inte har någon kontroll och vet inte hur vi ska hantera det. Sanningen är dock att det inte finnas något att fasa över, det så kallade mörker vi har inom oss är egentligen något som vi har skapat själva. Det är när vi undviker detta mörker som det får kontroll över oss, och det blir det som styr oss i livet. Kan vi däremot finna modet till att möta dessa mörka moln inom oss med ljuset kraft, då blir vi också fria och inser att vi inte har någonting att fly ifrån längre. Vi har istället mött vårt inre ljus och kärlek, vars kraft alltid övervinner mörkrets. 

Så meditation innebär till stor del om att integrera kärleken med smärtan som vi bär på inom oss, men det beror också på hur djupt du går in för meditationen och hur långt du har kommit i din egen utvecklingsprocess. För mig så satte meditationen igång en inre process av utrensning av gamla känslor som jag längre burit på, inte bara i detta livet utan även i tidigare liv. Det var både smärtsamt och vackert, men framförallt befriande. För visst blir man till slut trött på att bära på alla dessa tunga bördor inom sig själv? Det är ju så otroligt utmattande. Varför ska vi bära runt på den här tunga ryggsäcken av sådant som tillhör det förflutna i hela vårt liv? Detta bidrar inte bara till starka negativa och tunga känslor utan också i form av fysiska krämpor. Men ofta så förstår vi inte att de fysiska problemen är ett rop på hjälp och är kopplat till vårt inre välbefinnande utan vi söker istället febrilt utanför oss själva efter sådant som kan ta bort symtomen, vilket ofta leder till besvikelse då det i bästa fall lindrar snarare än botar. Om vi dessutom vill ha en förändring i vårt liv, så kan vi omöjligt släppa in den när vi inte har lämnat någon plats för den. Vi har ju redan fullpackat med vårt tidigare bagage, vilket inte lämnar något utrymme för det nya. Så det fina med meditationen är att du börjar få en kontakt med ditt inre känsloliv, och ofta så kan det sätta igång en inre bearbetning inom oss om vi har mycket som vi bär på. Så om det skulle vara så att plötsliga känslor dyker upp under meditationen så bli inte rädd, det är ett väldigt gott tecken. Ha i åtanke att allt är som det ska, att du släpper ut känslor som länge har längtat efter att få komma ut. Att kämpa emot våra känslor är att inte låta ditt inre barn få komma till tals och få uttrycka sitt innersta. Så min uppmaning är att du ska finnas där för dig själv, precis som man behöver att ens egna föräldrar finns där för en som liten.

Plötsliga känsloutfall är inte det enda som kan ske under meditationens gång. Du kan exempelvis uppleva att din kropp börjar röra sig lite på olika sätt, eller att du känner av lite darrningar. Du kan börja se vackra färger eller blinkande ljus när du blundar. Eller kanske en kittlande eller stickande känsla på olika ställlen i din kropp. Detta är exempel tagna av egna upplevelser, men detta kan vara högst individuellt så hur du upplever det hela spelar egentligen ingen roll, det finns inga rätt eller fel. Vissa känner kanske också av det starkare än andra, medan vissa inte upplever något särskilt alls. Det viktiga är att du vet med dig att det inte är något farligt, och bara följa med i det som händer under meditationen. Det är egentligen bara ett positivt tecken då det helt enkelt visar att det har effekt och händer saker med din kropp, det kan röra sig om att släppa på spänningar i kroppen eller mentala blockeringar. Så låt det bara vara och njut av din upplevelse! Om du motarbetar det som händer med din kropp så blir det svårare för bearbetningen att fortsätta. Jag vill bara inflika att det kan hända att det tar ett tag innan du märker effekten av mediterandet, det varierar då vi alla är olika men kan också vara beroende av hur mycket tid du lägger ned på det. Men däremot så blir själva effekten densamma för oss alla, nämligen att vi så småningom hittar hem i oss själva och finner en inre harmoni.

Till en början så kan det kanske kännas lite som att man får pressa sig själv till att göra meditationen, det kan nämligen vara svårt att hitta motivationen. Många blir uttråkade och rastlösa, men det är egentligen ett tecken på att man verkligen behöver det. Ju större motståndskraft vi känner, desto viktigare är det att man tar tiden till att göra det. Ett tips är att ha i åtanke de fantastiska effekter som meditationen bidrar till, det är ingenting man gör egentligen för att det är kul utan snarare för att det är välgörande. Enligt mig är det den bästa investeringen i din hälsa! Du kan också belöna dig med något efteråt, för att hitta ännu en motivationsfaktor. Eller varför inte jämföra; Vill du helst fortsätta med att leva ett liv i stress och oro eller vill du utsätta dig själv för att vara uttråkad 10 min per dag? Din kropp och själ kommer att sjunga av glädje om du gör det här för dig själv, tro mig! Men ofta så kan det behövas en känsla av att man vekligen har fått nog av att må dåligt och upplever en stor förändringsbenägenhet. Så småningom så kommer meditationen att uttrycka sig i form av ett inre behov, snarare än något du behöver pressa dig själv till att göra. Du vill helt enkelt inte vara utan den längre, eftersom den har blivit en viktig del för ditt välmående. Så den där envisheten behövs mestadels i början, det är då man känner som mest motstånd. 

För att hjälpa dig att komma igång med meditationen så tänkte jag ge några enkla råd om hur du kan gå tillväga. För att komma i stämning under meditationen så kan jag rekommendera dig att hitta ett eget meditationsställe. Någonstans där du kan vara ostörd, eller kanske en hörna eller ett smultronställe som du gör till ditt eget. Lugnande och behaglig musik har en stor betydelse för att komma ner i varv och signalerar också att det är dags för en stund av lugn och ro, en stund som bara är din. Tända ljus eller dämpad belysning har också en lugnande inverkan. Sätt dig gärna på golvet på en skön kudde, du kan förstås sitta på en stol eller liknande om du vill men det är bra om du sitter rak i ryggen och inte använder något ryggstöd. Det signalerar till kroppen att du är vaken och fokuserad, sitter du för avslappnad så finns det nämligen risk för att man somnar, vilket inte är så konstigt med tanke på den djupa avslappning man hamnar i. Sätt dig gärna med benen i kors, om det känns bra. Det fina med meditationen är att det kan vara så otroligt simpelt, om man vill. Du kan också lägga dig ned om det känns bättre, men ett tips är att du i så fall inte har allt för lätt för att somna då det är en förutsättning att du kan hålla dig vaken men avslappnad. Det får du helt enket känna efter själv. Börja med att lyssna till din andetag och följ med i andningen när du andas in och ut. Lägg märke till hur magen utvidgar sig när du andas in, och dras in igen när du andas ut. Man kan tycka att vi människor borde kunna det där med att andas, men många av oss glömmer att djupandas och tar ofta undermedvetet ytliga och snabba andetag. Det är inte tanken med meditationen, som du kanske förstår. Du kommer att märka att dina tankar inte kommer att upphöra bara för att du fokuserar på din andetag, utan du kommer att bli avbruten rätt så ofta. Vilket förstås kan vara rätt så frustrerande, men här behöver du ha tålamod. Ha med dig att meditationen har effekt även om tankarna dyker upp stup i kvarten, så du behöver inte tänka att det inte fungerar. Att uppnå ett tillstånd av fullkomlig inre tystnad, med andra ord en total frihet ifrån tankar, det tar tid. Däremot så kommer du märka att de blir allt färre med tiden, och bara där så är det en vinst! 

När dina tankar dyker upp så handlar det om att du ska uppmärksamma dem, men sedan släppa iväg dem. Du ska inte försöka stoppa tankarna och hålla undan dem till varje pris, för då blir de bara ännu mer envetna. Jag brukar tänka att ju fler tankar som ploppar upp, desto mer behövde jag meditationen. Så observera tanken helt neutralt utan att döma, sedan kan du låta den flyga iväg på ett moln. Eller kanske på något annat roligt föremål som du föredrar, fantisera fritt helt enkelt! Andningen är A och O för meditationen, men du kan också välja att fokusera på annat. Jag bruka titta inanför ögonen, eller upp mot tredje ögat som är mellan dina ögonbryn. Men det är kanske framförallt för dig som vill utveckla dig själv på ett djupare och spirituellt plan, tredje ögat är nämligen kopplat till ditt högre medvetande och fungerar lite som en port till de andliga världarna. Till en början när du blundar så kommer det antagligen mest se svart ut, men med tiden så kan det hända att det börjar dyka upp vackra färger eller blinkande ljus. De blinkande ljusen sägs vara dina guider eller änglar, som finns där för dig som stöttning och bara vill dig väl. Så det är inget att bli rädd för, och de får bara inträda i ditt liv om du har gett dem tillåtelse. Anledningen till att jag har kontakt med mina guider och änglar är för att jag har önskat att få det. Så har du inte intresse för att få kontakt med dem, så är det okej för det är helt upp till dig vad du avser med meditationen. Att det stannar vid att du vill fokusera på att hitta ditt inre lugn är ju fantastiskt bara det!

Men det är förstås inte bara tankar som dyker upp, även om dessa kanske är mest frekventa. Som jag tidigare nämnt så kan oväntade känslor komma upp till ytan, vilket i så fall bara är bra! Det innebär att meditationen verkligen har effekt och att känslor får komma fram som du kanske inte har tillåtit innan. Det är bra om du då inte jagar iväg dem igen, eller avslutar meditationen, utan att du försöker att acceptera känslan som dök upp och låter den finnas där. Vi lever i en kultur idag som floreras av att trycka undan våra känslor, så att börja meditera är lite som att lyfta av det locket som har varit på under en lång tid. Till en början är det nog dock vanligare att man upplever en rastlöshet och frustration, vilket kan vara riktigt jobbigt. Men försök att stanna i det, här är beslutsamhet din bästa vän. Detta är ett tecken på hur mycket du behöver meditationen, med andra ord hur stort behov du har av att få in ett lugn i ditt liv och i dig själv. Men så småningom så kan tyngre känslor dyka upp, såsom sorg eller ilska. Det kan röra sig om gamla känslor som behöver komma fram, så försök att vila i tryggheten i att allt är som det ska. Du gör ingenting fel, du ska snarare vara stolt över att du kommit så långt med meditationen att det rensar på djupet i dig. Det kan också vara så att det börjar dyka upp fantastiska euforiska känslor av kärlek och lycka, meditationen fungerar mycket som ett sätt att införa mer av detta i dig själv. Men för att hitta din inre ro så behöver du också bli vän med ditt mörker, det är ofta då som du får uppleva den absoluta skönheten i meditationen. 

Något som man kan göra vid meditation är att använda sig av mantran. Det innebär att du upprepar en fras som har stor betydelse för dig, något som du vill införa mer i ditt liv. Ett vanligt mantra är sat nam, som innebär att man är sann emot sig själv. Detta brukar användas inom yogakulturen men fungerar enligt mig lika bra i vanlig meditation. Du kan antingen tänka ditt mantra eller säga det rakt ut, baserat på det som du känner ger bäst effekt. När du använder dig av detta så blir det lättare att hålla tankarna i styr samt att hitta ditt fokus, samtidigt som du så småningom börjar känna av effekten av de ord som du upprepar för dig själv. Känner du att du behöver öka din självkärlek så kanske du väljer att upprepa frasen; Jag är en älskvärd människa. Om du vill kan du även använda mantran i din vardag, att upprepa denna typen av budskap för oss själva har en väldigt fin inverkan på oss. Vi kommer egentligen in på tankens kraft här, vilket genomsyrar det mesta i vårt liv! Du kan även använda dig av fantasins kraft om du vill under meditationen, det är också något som underlättar för att hålla dina tankar på avstånd och för att hitta ditt inre lugn. Vi bär alla på inre fantasivärldar, som också kan spegla vårt inre välbefinnande. Utforska gärna detta! Om du älskar naturen så visualisera hur du promenerar i ett vackert skogsområde, eller om du känner dig väldigt lugn av havet så kan du föreställa dig att du sitter på en vacker strand och tittar på vågorna. Eller så kanske det finns en plats i verkliga livet som du vill befinna dig i. Det finns inga rätt och fel, gör bara det som känns bra för dig! 

Ett sista tips som kanske är särskilt bra för er nybörjare, är att leta efter guidade meditationer på youtube. Där finns ett stort utbud av alternativ där du inte själv behöver styra något, utan endast kan följa en röst som vägleder dig rätt. Det kan kännas lite lättare om man känner sig osäker på hur man ska gå tillväga och har svårt att komma igång! Detta är råd utifrån mitt eget utforskande av meditationen, jag har bara testat mig fram själv och hittat verktyg som fungerar för mig. Så jag hoppas att det kan finnas något här som kan vara till hjälp även för dig, som ökar din motivation för att börja införa meditationen i ditt liv men även ger dig enkla redskap för hur du kan gå tillväga och vad du kan förvänta dig för upplevelser på vägen!