Kampen mot utmattning

Många av oss som drabbas av utmattning kan uppleva en slags handlingsförlamning - en känsla av att inte veta hur man ska hantera denna enorma kraft som har slagit emot både kropp och själ. Vad händer nu, och hur ska jag hantera detta?


1. Bakomliggande orsak

Utmattning definierar inte den du är - du har drabbats av utmattning, men du är inte din utmattning. Det är stor skillnad. Även om det kan låta självklart så är det ändå lika vanligt att vi faller tillbaka till gamla tankemönster om att vi är misslyckade på grund av att vi inte orkar med livet just nu. Hur mycket vi än vill att allting ska återgå till det normala, så är det inte meningen att vi ska tillbaka dit vi var. Det finns en anledning till att du blev utmattad och att du ställts inför den här stora livsförändringen, och det är för att din kropp och själ har sagt ifrån att du behöver rannsaka dig själv och de mönster som är ohälsosamma för dig. För många av oss som drabbas av utmattning så är det just det som är vårt problem, nämligen att lyssna på vår kropps signaler och att sätta gränser. Många av oss sätter alldeles för höga krav på oss själva och glömmer att lyssna till våra behov, och det är ofta det här vi behöver förändra hos oss själva. Även om din utmattning är en signal om att din livssituation är ohållbar och är kopplad till en specifik faktor, såsom din arbetsplats, så handlar det om så mycket mer än det. Det kan mycket väl vara kopplat till att vi lägger all energi och kraft på att hjälpa andra människor, och i detta glömt bort att ta hand om oss själva. Kanske att du är vilsen på din livsväg och slitit ut dig av att försöka hitta rätt väg för dig, och i detta varit utsatt för en enorm stress. Vi kan bli utmattade av livet i sig, av att ha kämpat framåt i många år och gått emot det vi innerst vill och följt en väg som inte känts rätt för oss. Inte minst kan det bagage vi bär med oss, där gammal sorg, rädslor eller negativa tankemönster kan belasta oss något oerhört. 

Men många som blir utmattade är även högkänsliga i sin natur, vilket innebär att vi känner in allt som sker runtomkring oss. Alla detaljer, andras känslor, energier och stämningar, och inte minst har vi redan fullt upp med att hantera våra egna tankar och känslor som tenderar att vara både starka och ombytliga. Om vi dessutom inte har förstått och blivit medvetna om vår högkänslighet, så är det inte konstigt att vi blir utmattade. Ofta så gör även vår inkännande och empatiska förmåga att vi vill finnas där för andra människor, och har svårt att sätta gränser för när det blir destruktivt för vårt välmående. För en högkänslig person så är det därför av största vikt att ta god hand om sig själv och lyssna in sina behov, annars så kommer vi till slut att trötta ut oss helt och hållet. 

Det finns dock en dold gåva i det hela - för när livet säger stopp så får vi en möjlighet att börja arbeta med vår inre utveckling och bli medveten om vilka mönster som vi behöver bryta upp med, och för vissa av oss så kan det här vara starten på en inre utvecklingsresa och kanske till och med andligt uppvaknande. Vi behöver skakas om ordentligt för att göra en större förändring i vårt liv och börja möta det som vi flytt från all den här tiden - för utmattning handlar i grund och botten om vår flykt från oss själva. 

2. Lärdomar & insikter

Nästa steg är därför att fundera över vilka lärdomar du fått av din utmattning? Genom att gå till botten med vad du behöver förändra så blir detta en möjlighet att 

Några viktiga insikter med utmattning: 

  • Hälsan kommer först - det är en viktig insikt som många av oss behöver lära sig, och med det innebär att bortprioritera sådant som prestationer, arbete och sociala sammanhang. Du behöver helt enkelt komma i första hand, oavsett vad andra har för åsikter och om du känner att du har saker du måste göra. Ingenting av detta spelar någon roll om du inte mår bra, allting börjar med dig. 
  • Lär dig sätta gränser för dig själv
  • Börja lyssna till din egen vilja istället för andras - 
  • Självkärlek - Du förtjänar att må bra och vara frisk! Att växa i din självkärlek är 
  • Sist men inte minst: Vikten av återhämtning och balans! 

3. Acceptans 

De behöver bli vän med din utmattning. Om du arbetar emot den så kommer den endast att förstärkas och förlänga hela processen. Det finns något väldigt fint i ordet acceptans; att helt enkelt landa i att nu är det så här. Jag råkade ut för det här, och det är förbannat motigt emellanåt, men jag ska göra mitt bästa för att reda ut det här. Vad annars kan man göra? Det är nu du kan börja lära känna din kropp, att lyssna på signalerna som den ger dig. För sanningen är att den har försökt signalera till dig tidigare, gång på gång, att något är fel. Och när du inte har lyssnat, då har signalerna ökat i styrka, tills du inte kan kämpa emot längre. Du blir inte bestraffad för något, utan det finns en nödvändighet i att du hamnade i det  här läget. Ofta inser vi inte hur vi själva faktiskt försätter oss i situationer, utan vi vill gärna skylla på allt utom oss själva. Vi tenderar att leta bland yttre faktorer, som vi kan beskylla. Så det gäller att ta vara på den här möjligheten och rätta till allt det som har gått fel. Problemet för många är att de faller tillbaka till samma mönster igen, och därmed försätter kropp och själ än en gång i samma utmattade tillstånd. Anledningen till detta är att man inte har gått till botten med problemet, utan man går tillbaka till vardagen igen som om utmattningen endast var otur och en engångsföreteelse snarare än ett symtom på hur något inte står rätt till inombords. Man gör då alltig på samma sätt som förut, men då kan man inte annat än förvänta sig att man ramlar i samma fälla återigen. Många är också ivriga och har bråttom med att komma tillbaka till sitt vanliga liv, och ger sig själv inte den vila som man egentligen måste ha för att kunna återställa sig. Då gäller det inte bara att vila i soffan, utan det handlar också om att vila mentalt. Att låta dina tankar få vila, för dessa är egentligen de som tar mest energi ifrån dig. Så om du ligger ner och vilar, men samtidigt har tankar som far runt i huvudet om exempelvis vad som händer på ditt jobb, eller hur det kommer att bli när du kommer tillbaka, då får du ändå ingen återhämtning. Det är detta som är den största utmaningen för oss som blir utmattade, nämligen att klara av att stanna upp, både på ett fysiskt plan men framförallt i vårt sinne. Det kan vara otroligt jobbigt och kännas nästintill omöjligt för vissa. Men jag lovar dig att det går, bara du vill. Det är vi som har svårast för det som behöver det allra mest. Jag skulle verkligen vilja rekommendera att börja meditera, jag har skrivit om hur man kan gå tillväga på denna länk: Meditationens inverkan

4. Släpp kraven

Något annat som är viktigt när du befinner dig i ett utmattat läge är att släppa allt som har med krav och måsten att göra, och fokusera istället på vad du vill och vad du behöver! Ägna dig åt dina intressen - Vad gör dig riktigt lycklig? Det behöver inte ens vara så ansträngande, det kan vara så enkelt som att ligga i din säng och lyssna på musik som känns upplyftande. Att vistas ute i naturen och vara nära havet är något som har en väldigt lugnande effekt. Att lyssna till tystnaden, och känna vilken kraft och skönhet som naturen erbjuder. Detta är ett fantastiskt sätt att hitta sitt inre lugn och att vara i nuet, för mig så blev det början på mitt nya liv. Som jag tidigare nämnt så har ju våra tankemönster en stor betydelse för hur vi återhämtar oss, framförallt om dessa var bidragande till utmattningen från första början. Så var uppmärksam på vad du faktiskt säger till dig själv, för negativa och nedlåtande kommentarer dyker lätt upp i huvudet när man känner sig orkeslös, speciellt om man har förväxlat sitt självvärde med prestation. Jag kan tala för mig själv då jag tidigare har varit riktigt duktig på att skapa oro och att tänka negativa saker om mig själv. Det är lätt hänt när man ligger där i sängen och känner sig uttömd på kraft att man känner en maktlöshet, men försök att vända på dina tankar! Jag brukar själv i dessa lägen då tänka något i stil med: Det tar mycket på krafterna att vara fantastisk, jag behöver ta hand om mig själv och ge mig den vila jag behöver så att jag kan blomma. För vissa kanske det känns lite ovant och till och med fjantigt, men dina tankar blir till sanning. Det samma gäller om du tänker om dig själv att du är värdelös. Så var snäll och förstående mot dig själv, och din utmattning! Jag tror att din egen förståelse är speciellt viktig också för att det ofta är svårt att få den ifrån omvärlden då de som står utanför sällan förstår vad man går igenom, för det syns inte på ytan. Men du vet, och det kan ingen ta ifrån dig!

5. Självläkning & återhämtning

När vi hör ordet återhämtning så kan det lätt skapa motstånd inom oss, då just återhämtning och vila har varit den största bristvaran i vårt liv. Det är ju därför som vi blivit utmattade - vi har inte gett oss själva den nödvändiga återhämtning vi behövt. Många tänker säkerligen också att det enbart innebär att vi ska ligga ned och vila, och även om detta förstås också är en viktig del så innefattar det så mycket mer än så. En av de absolut bästa sätten att komma i balans och hämta tillbaka vår kraft är via naturen, eftersom den har en oerhört läkande kraft. Den hjälper oss att landa i nuet, 

6. Tålamod & tillit